Art space

Coutre M.A.M.

Met de enthousiaste deelname van kunstenaars, galeriehouders en privéverzamelaars stellen we unieke en gevarieerde kunstwerken tentoon (schilderijen, sculpturen, designobjecten,...). Naast bekende en minder bekende artiesten laten we ook graag jong talent zien.

In het verleden werden oa. werken van Merab Surviladze, Carles Valverde, Marino Di Teana, Johan Tahon, Alain Séchas, Alexander Lowie, Bernar Venet, Carlos Eggermont, Hugo De Leener, Atelier Van Lieshout, Kelly Schacht, Vaast Colson, William Phlips, D.D. Trans, Jacqueline Peeters, Piet Van, Bernadette Schoon, Vincent Van Eeden, Frank Mortier, Ellen Vanholen, Veerle De Vriendt, Didier Degroote,... in onze galerij tentoongesteld.

Openingsuren galerij:

  • maandag, dinsdag en woensdag: enkel op afspraak
  • donderdag: open vanaf 14:00-18:00
  • vrijdag: open vanaf 9:00-12:30 en van 14:00-17:00
  • zaterdag: open vanaf 11:00-16:00
  • zondag: open op koopzondagen van 11:00-16:00 (eerste zondag van de maand). Andere zondagen op afspraak.

De openingsuren in het weekend kunnen afwijken in functie van stadsactiviteiten en worden tijdig aangekondigd.

Openingsuren Meet & More: volgens boeking en programma.

Home

(finished) G.A.N.D.A.

Tijdens de G.A.N.D.A. Kunstroute openen wij met trots onze deuren als een van de 25 deelnemers. Laat u verrassen door het unieke karakter van onze locatie en ervaar de creatieve ziel van Gent op een geheel nieuwe manier. Kom langs en beleef het zelf – we heten u van harte welkom!

opening Night vrijdag 29/11 18:00 - 21:00

Weekend I: 30/11 - 1/12 11:00 - 19:00

Weekend II: 7/12 -8/12 11:00 - 19:00

https://www.ganda-kunstroute.b...

(Finished) Kunstwerk in de kijker: Familie Brems

(Finished) tentoonstelling met vernissage op zaterdag 9 november van 11u tot 18u

(finished) Kunstwerken in de kijker: Davy Van Roy

De ‘Pieces’ Collection is een door Davy Van Roy met de hand gemaakte collectie van miniatuurparkets, doorregen met elementen in messing, bladgoud of gewoon acrylverf. Het parket bestaat uit inlandse eik, afgewerkt met de Japanse houtbewerkingstechniek Shou Sugi Ban of Yakisugi waarbij het hout wordt verduurzaamd met behulp van vuur. Daarna wordt het hout geborsteld en behandeld met natuurlijke olie. Dit procédé zorgt voor een duurzame afwerking waarbij de textuur van het hout geaccentueerd wordt.

(Finished) Kunstwerk in de kijker: Rob Buelens

Rob vervaardigt zijn maquettes in hout, ijzerdraad, naaigarens en vaak ook alledaagse voorwerpen. De nieuwe context waarin ze staan, geeft hun een symbolische betekenis. De schaal van de miniatuur maatschappijen verleent een vogelperspectief aan de toeschouwer en nodigt uit om na te denken over een mogelijk ander perspectief op de mensheid. De broeierige activiteit toont aan dat onze samenwerking steeds een onderwerp is van deze kunstwerken. De kunstenaar wilde dit centraal stellen omdat we ons als individuen vaak in groep definiëren door wat we samen doen.

https://www.robbuelens.be

(finished) Kunstwerk in de kijker: Rob Buelens

'Asil’s Armor': De uitrusting van de veldheer bestond in de middeleeuwen uit kwaliteitsvol materiaal, vervaardigd met vakmanschap. De materiële verschuiving in dit werk naar toiletpapier veroorzaakt ook een permutatie van de betekenis van het artefact.

Terwijl het cultureel, moralistisch erfgoed zijn overtuigingskracht voor het ridderideaal uit de materie bekomt, toont dit werk een gestuurde geschiedbeleving die de herbeleefde moraliteitsclaim nog niet valideert. De kunstenaar ging als kind vroeger helemaal op in dit militaristisch eerverhaal en draagt hij het residu van deze romantische denkrichting nog steeds in zich mee.

(finished) Kunstwerk in de kijker: Davy Van Roy

De ‘Pieces’-collectie van kunstenaar Davy Van Roy vloeide voort uit de liefde voor zowel vakmanschap als kunst en texturen van materialen. Hij probeert deze te verenigen in geometrische patronen.

Andere projecten van de kunstenaar zijn o.a. The Perpetual Receiving Gift, The World is Yours, Inside the Wall…


(finished) Kunstwerken in de kijker van Jesus Municio Garcia

Sinds 2000 onderzoekt de kunstenaar intensief de toepasbaarheid van digitale technologieën (vooral Photoshop en Lightroom). Met de komst van de eerste generatieve programma’s voor AI, werd zijn fotografische horizon verruimd met een nieuw artistiek perspectief.

Zijn kennis van bewegingstools voor digitale fotografie heeft de kunstenaar geholpen om een ‘prompt’ te bouwen die zijn ideeën weerspiegelen.

Welkom bij ‘Dreamografie’, waar niet-fotografeerbare fantasieën en dromen vastgelegd kunnen worden.


(finished) Tentoonstelling met vernissage op 19 september van 17u tot 22u

(finished) Detail van het werk van Alexander Maria Lohmann

Detail uit het werk van kunstenaar ALEXANDER MARIA LOHMANN. De prachtige kunstwerken zijn nog tot 15 september te bewonderen bij Coutre M.A.M.,

(finished) Kunstenaar Alexander Maria Lohmann

Kunstenaar Alexander Maria Lohmann is er een van uitersten. Als pionier, avonturier en ontdekkingsreiziger is hij altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en onbekend terrein, zowel tijdens zijn reizen over de hele wereld als in zijn atelier. Hij is gefascineerd door contrasten en tegenstellingen. Van door oorlog verscheurde conflictgebieden tot de meest afgelegen jungles, van de Afrikaanse woestijnen tot de ijzige toppen van de Himalaya en tot de bruisende metropolen over de hele wereld: hij is naar bijna alle uithoeken van de aarde gereisd en heeft dit vastgelegd in zijn foto's.

(finished) Kunstwerk in de kijker van Alexander Maria Lohmann

Lifid project: Backgammon (bordspel)

Gedurende weken, maanden en jaren geven de live beelden uit verschillende tijd- en klimaatzones de kijker inzicht in de huidige toestand van de aarde en haar voortdurende veranderingen in de loop van de tijd.

Backgammon toont een kaart van de aarde. De zwarte driehoeken en cirkels vertegenwoordigen de mensheid, de witte kleur staat voor de natuur. Het is een beeltenis van de mens versus de natuur. De ronde vlakken met letters zijn gedigitaliseerde panelen. Op deze plaatsen staan de monitoren voor de live beelden 24/7.


(finished) Kunstwerk in de kijker van Alexander Maria Lohman

LÍFIÐ Monopoly, een korte geschiedenis van de aarde (160x160cm)

‘Monopoly’ toont de geschiedenis van de aarde: de oerknal, de aanwezigheid van de eerste cellen en levende wezens,...

Door dramatische gebeurtenissen zoals oorlogen, klimaatverandering,... wordt het leven stilaaan weggeveegd en zal in de toekomst alles eindigen zoals het begon.

Grenzen overschrijden en extreme contrasten vastleggen onder de meest ongunstige omstandigheden, dat is wat het artistieke werk van Alexander Maria Lohmann onderscheidt en zijn werken hun ongelooflijke kracht en diepgang geeft.

Alexander documenteert niet alleen het heden, maar overspant ook een brede boog van het donkerste verleden tot de verre toekomst. Hij kijkt achter de beelden naar de brandende vraagstukken van onze tijd, zoals het verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering,...

De kunstenaar kiest in zijn project voor een nieuwe benadering door zijn motieven te combineren met een uitgesproken materialiteit die zijn werken authenticiteit en een tastbaar gevoel geeft.

https://www.alexandermarialohm...


(finished) Coutre M.A.M. bereidt de nieuwe tentoonstelling voor: kunstenaar Alexander Maria Lohmann

Van 5/8 tot 8/8 bereidt Coutre M.A.M. de tentoonstelling van kunstenaar Alexander Maria Lohmann voor. We zullen deze dagen achter gesloten deuren werken.

We ontvangen u graag op de vernissage op 8/8 van 17 tot 22u. Aansluitend kan u de tentoonstelling bezoeken tot 15/9. Welkom!

(finished) Werk in de kijker van kunstenaar Veerle De Vriendt

Artistiek fotografe Veerle De Vriendt richt haar lens op bomen, een thema dat ze als een sluimerende herinnering uit haar jeugd herbeleeft. Als kind dwaalde ze door een klein bosje, haar paradijs van spel en ontdekking, waar de bomen fluisterden en de wind verhalen vertelde.

Jarenlang dacht Veerle niet meer aan die groene schat. De wereld van haar jeugd vervaagde in de maalstroom van het leven. Maar toen haar beide ouders overleden, kwamen de herinneringen als golven terug.

In haar rouw en zoektocht naar verwerking besloot ze het thema bomen te verkennen in haar fotowerk, als een manier om haar emoties vorm te geven en haar herinneringen te eren. Met haar analoge camera legde ze de bomen vast, niet zomaar als objecten, maar als dragers van haar persoonlijke symboliek.

Veerle's werk is een intieme reis door het woud van haar herinneringen, een ode aan de bomen die ooit haar speelkameraden waren. Door haar lens spreekt het bos weer, in beelden die zowel troost als inspiratie bieden, en die de kijker uitnodigen om stil te staan bij hun eigen wortels, hun eigen verhalen, verborgen tussen de bladeren van het leven.

(finished) De installlatie van kunstenaar Didier Degroote

De deiningen van het leven

Vertrekkend vanuit het bewegend beeld als medium dacht de kunstenaar, interieurarchitect van opleiding, aan het komen en gaan van de tijd en de deiningen daardoor teweeggebracht. De vlietende wereld, de opeenvolging van de generaties. Degroote brengt stilstaande beelden, snapshots van gezinsvakanties, familiefeestjes,... vloeiend door elkaar, vloeiend als herinneringen. De beelden worden door een unieke installatie geprojecteerd, golvend en aanspoelend.

(finished) Volgende tentoonstelling: vernissage op 6 juni 2024

(finished) Laatste week om de kunstwerken van Ellen Vanholen en Carlos Albert te bewonderen!

U kan nog tot zondag 2 juni de tentoonstelling van Ellen Vanholen en Carlos Albert bewonderen bij Coutre M.A.M. We ontmoeten u graag!

U wil graag meer informatie? veerle@coutre.be

(finished) Werk in de kijker van Carlos Albert

Gepolijst roestvrij staal - uniek werk

Titel: Rama Viva

Afmetingen: 30x34x17cm

(finished) Werk in de kijker van Ellen Vanholen

Houtskool tekening

Titel: Bernstein

Afmetingen: 21x30cm en 16x20cm

(finished) Prachtige kunstwerken in de kijker!

Prachtige werken in de kijker van kunstenares Ellen Vanholen!

Aan de linkerkant: 'Bernstein'

Aan de rechterkant: 'Collage Inchiostro'

Afmetingen: 30x40cm

Voor meer info: Coutre M.A.M. (Kleinvleeshuissteeg 2A in Gent) - veerle@coutre.be

(finished) Kunstwerk in de kijker!

Kunstwerk in de kijker bij Coutre M.A.M. van de Madrileense topkunstenaar Carlos Albert.

Titel: Extasis

Materiaal: geschilderd cortenstaal

Afmetingen: 109x40x25cm

(finished) Lopende tentoonstelling: Ellen Vanholen & Carlos Albert

Ellen Vanholen

°1963 in Gent

Studie: Grafische Kunsten in Sint-Lucas Gent - 1986

Ellen Vanholen heeft zich ontplooid als een kunstenares die binnen de hedendaagse kunstwereld een diepe resonantie vindt. Na het afronden van haar studie heeft ze zich verdiept in de stromingen van Arte Povera en materiële kunst.

Haar oeuvre, dat vaak gekenmerkt wordt door het gebruik van simpele of over het hoofd geziene materialen, verkent thema’s zoals kwetsbaarheid, de vergankelijkheid van het bestaan en de solitaire menselijke ervaring. Haar artistieke queeste gaat verder dan het materiële: ze streeft ernaar om verborgen betekenissen en connecties met het universum bloot te leggen, een poging dat ze beschouwt als een reis naar de ‘vierde dimensie’.

Ellen’s benadering tot kunst is diepgaand filosofisch, een visie dat zich manifesteert in haar geloof dat kunst nooit voltooid is maar achtergelaten wordt in een staat waarin het kan blijven groeien en zich ontwikkelen. De creaties zijn niet alleen esthetisch van aard maar dienen ook als katalysatoren voor introspectie over onze existentie en de menselijke positie binnen het kosmische geheel.

www.ellenvanholen.com

Carlos Albert

°1978 in Madrid (Spanje)

Studie: Faculteit voor Schone Kunsten van de Universiteit van Madrid, 2003
Studieverblijf aan het Camberwell College of Arts (University of the Arts London)

Carlos Albert is allround kunstenaar. Hij ontwerpt en creëert zelf zijn werken. Het ruwe ijzer en staal wordt gebogen, gedraaid, gesneden en volledig overgegeven aan de creatieve kracht van de beeldhouwer.

De stalen platen waaruit de monumentale sculpturen bestaan, passen perfect in elkaar en zorgen voor een ongelooflijke en formele eenvoud van complexe werken. De leegte zowel als de materie is essentieel onderdeel van het werk van Carlos Albert. In zijn recente werken heeft de kunstenaar kleur geïntroduceerd. In combinatie met de essentiële elementen van beeldhouwkunst versterken ze volgens hem de schoonheid en de expressie van de materie.Na het winnen van meerdere wedstrijden werden een paar monumentale sculpturen van de kunstenaar in openbare ruimten geïntegreerd. Carlos Albert werd ook geselecteerd om werken voor musea te creëren (Vietnam in 2018, Havana en Miami in 2019), wat zijn progressie op internationaal niveau bevestigt.

De tentoonstelling met kunstenaar Carlos Albert is tot stand kunnen komen met de medewerking van kunstgalerij Aquilaluna (Rue Lieutenant Pirard 16, 4607 Dalhem/Luik).

www.aquilaluna.com

www.carlosalbertscultor.com



(finished) Kunstwerk in de kijker: Frank Mortier

Kunstwerk in brons: 'Unspoken words'
Prijs €4 400

(finished) Kunstwerk in de kijker: Bernadette Schoon

'Mare Nostrum'

Acryl op canvas, 100 x 100cm: €2 500

(finished) Kunstwerk in de kijker: Vincent van Eeden

Kunstwerk in de kijker van kunstenaar Vincent van Eeden (huidige tentoonstelling bij Coutre M.A.M., Kleinvleeshuissteeg 2A in Gent)!

Dit schilderij 'L'histoire (se répète)' is gebaseerd op de brand op 15 april 2019 van de Parijse Frans-gotische kathedraal Notre-Dame (gebouwd in de periode 1163-1225, naar een idee van bisschop Maurice de Sully).
Tijdens werkzaamheden vatte de kathedraal vuur. De met lood beklede eikenhouten dakconstructie (sommige bomen stammen uit de 8e eeuw) werd helemaal vernietigd.
De Notre Dame gaat eind 2024 weer open.
Afmeting: 100 x 100cm
Prijs: €2 675

(finished) Kunstenaar Frank Mortier sculpteert je lichaam

U wil graag een prachtig sculptuur van een lichaam in gips? Kunstenaar Frank Mortier, die momenteel bij Coutre M.A.M. exposeert, verzorgt dit tegen de zeer democratische prijs van €650. Inschrijven kan via veerle@coutre.be

(finished) Bernadette Schoon, Frank Mortier en Vincent van Eeden

Bernadette Schoon - Mare Nostrum

Mare Nostrum - acryl op canvas, 80 x 80cm


°Gent, 1945

Opleiding: Tekenen en schilderen aan de Latemse School: “Latems Creatief” (leerlinge van Monic Wittebolle, docent grafiek aan de Sint-Lucasacademie Gent en Kunstacademie Tielt).

De werken van kunstenares Bernadette Schoon, alias “Be.eS”, zijn een voortdurende zoektocht naar evenwicht, zowel in vorm als in kleur. Ze weet op een sobere manier een rijke variatie van intense gevoelens uit te drukken. Bernadette wil met haar werk rust en harmonie brengen in onze chaotische wereld: ZEN! Ze maakt gebruik van acrylverf op canvas, linnen en handgeschept papier om haar expressies te bereiken. Be.eS is ook sociaal bewogen: een deel van de opbrengst van haar werk gaat naar ‘Tajo’, een talentatelier voor jongeren in Gent en Kortrijk. Maatschappelijke kwetsbaarheid ontneemt kansen, vooral bij jongeren. Om kansen te grijpen, moeten jongeren eerst kansen krijgen.

Kunst geeft niet het zichtbare weer, maar maakt het onzichtbare “zichtbaar” (Paul Klee)

Frank Mortier

Unspoken words - brons

°Deinze, 1959

Opleiding: Stedelijke Academie Deinze

Een ontdekkingstocht naar de mens,
voorbij,
de onbegrensde huid,
de lagen
waar de ziel
zich verschuilt
een verlangende reis
naar de innerlijke bron
die zich toont,
vol zinnen zonder woorden
verhuld in beelden
vol zin.

Vincent Van Eeden

Ode to Zao Wou Ki #2, olie/mix op doek, 25 x 96cm


°Voorburg (NL), 1969 Woont en werkt in Gent

Opleiding: Koninklijke Academie voor Schone kunsten te Antwerpen, o.a. bij Fred Bervoets

Sluit je even af voor de buitenwereld. Open de derde dimensie in je gedachten… Betreed een wereld waar andere wetten van zwaartekracht gelden, waar licht en donker elkaar dragen, waar zeeën en luchten de uitbundigheid omgeven… De werken zijn verhalen die geboren worden uit de rijke en diepgaande fantasie van de schilder. Een fantasie die gestoeld is op een wéten. Een weten dat zekerheid veronderstelt. Zekerheid om de wetten van Liefde, strijd en geborgenheid. En dan… rustpunten die weer in ieder werk te vinden zijn, waar de schalen weer in balans zijn, de meren van stilte, de blik op de toekomst geboren uit het vrouwelijke element… Vincent van Eeden trekt als jongste kleinzoon van schrijver en dichter Frederik van Eeden de artistieke lijn verder op het blanco canvas. Ook de poëzie, beeldhouwkunst en podiumkunsten hebben door de tijd zijn fascinatie gevonden.

Het gedicht ‘Kwetsbaar’ van de hand van Vincent omschrijft zijn werk goed:

“In vrijheid geef ik je liefde,
In liefde laat ik je los.
Afhankelijkheid voorbijgestreefd,
bindt de ziel,
wat in de bron ontsprongen is,
vindt de ziel
haar gelijke in de bron.
I
n vrijheid
vindt de bron haar ziel
…”

(finished) Tentoonstelling: Piet Van

Piet Van

°1955, Diksmuide

Opleidingen KASK Gent, film animatie

Woon- en werkplaats Bon-Secours

Piet Van is een Belgische multidisciplinaire kunstenaar. Zijn artistiek repertorium omvat delicate potloodtekeningen, schilderijen, architectonische composities, kleine beeldhouwwerken, monumentale installaties en gepatenteerde uitvindingen. Kunstenaar Piet toont een unieke combinatie van talenten en een diepgaand begrip van materialen, wat zijn opmerkelijke kunstprojecten gedurende de afgelopen 50 jaar heeft aangedreven. Elk kunstwerkt van Piet weerspiegelt het complex denkproces van de kunstenaar en toont een onwankelbare toewijding aan diversiteit en innovatie. Zelfs na tientallen jaren in de kunstwereld blijft hij een actieve kracht, voortdurend betrokken bij nieuwe en opwindende kunstprojecten die grenzen verleggen en het publiek blijven boeien.

+2°

(finished) Tentoonstelling: Johan Tahon, D.D. Trans & Jacqueline Peeters

Johan Tahon (Menen, 1965) is geen beeldhouwer geworden. Hij is het altijd geweest en zal het ook altijd blijven. Voor hem is beeldhouwen als ademen. Al op jonge leeftijd ontdekte hij dat objecten lichtheid gaven aan de zwaarte van het bestaan. Pijn was zijn motor, maar toch gunde elk van de onder zijn handen ontstane beelden hem een blik op de schoonheid van de wedergeboorte. Tahon was instant verslaafd, ging beeldhouwkunst studeren aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent en was nog geen dertig toen hij de internationale kunstarena betrad. Sindsdien is hij altijd onderweg, om nooit aan te komen. Rusteloos en vol verlangen naar het onzegbare tast Johan Tahon de grenzen af van het grote onbekende. Vertrouwend op zijn materiaal, techniek en vaardigheid gaat hij even onbevreesd als koppig op zoek naar het niets dat tegelijkertijd alles is. Naar een heden dat ook verleden en toekomst is. Naar de stilte die alleszeggend is. De afgelopen decennia blies Tahon leven in een indrukwekkende rij mysterieuze bronzen, gipsen en keramische sculpturen: gekwetste reuzen en ongenaakbare engelen, gekwelde wezens en ingetogen monniken, sensuele naakten en amorfe hybriden. Allemaal – of ze nu in een handpalm passen of tot monumentale hoogte reiken – zweven ze tussen de aarde en de hemel.

‘Double Van Gogh’ is een gipssculptuur gemaakt naar aanleiding van Johan Tahons solo-tentoonstelling ‘Van Gogh-Prediker’ in het Vincent van Gogh Museum in Zundert.

Double Van Gogh


D.D. Trans, synoniem voor Frank Tuytschaever (Kruiskerke, 1963), is een conceptueel kunstenaar die in zijn werk vaak een kleine, surrealistische transformatie geeft aan alledaagse objecten. Hij brengt kortsluiting in de verbinding tussen gemaakte dingen en hun betekenis, aangestoken door associatie, een vleugje rebellie en een ondertoon van melancholie. Zijn werk is humoristisch en minimalistisch. Het werk van D.D. Trans oogt licht maar prikt dieper dan het lijkt. Hij onderzoekt welgemikt maar pretentieloos de status van het gevonden voorwerp als kunstwerk.

Cross, hout

In de jaren negentig begon Jacqueline Peeters (Eindhoven, 1961) met het maken van schilderijen met daarop de tekst Unsold Painting no. 48, no. 49, et cetera, en schilderde zij prijslijsten van haar onverkochte werken. Sommige van haar oude, onverkochte schilderijen gebruikt ze nu als basis voor nieuwe schilderijen. Peeters schildert er vensters over als doorkijkjes naar het verleden. Dit spel met heden en verleden komt ook tot uiting in haar schilderijen over haar Indische familie stamboom. Die zijn zowel een knipoog naar het huidige identiteitsdenken als een eerbetoon aan haar voorouders.

(finished) Kunstroute 'De VerzamelArts' met kunstenaar William Phlips

Kunstenaar William Phlips stelt zijn bijzonder werk tentoon in het middeleeuwse Calefactorium van Coutre M.A.M. (Kleinvleeshuissteeg 2A in 9000 Gent).
Herr Seele verblijdde ons op zondag 22 oktober met een bezoek en toonde enorm veel interesse en appreciatie voor de kunstwerken.
De tentoonstelling blijft tot en met 4 november 2023 open voor het publiek.
Let op! We sluiten even de deuren van 30 oktober tot en met 2 november.

(finished) Tentoonstelling: Carlos Eggermont & Hugo De Leener

Carlos Eggermont, ° in 1933 in Gent

Tentoonstellingen: België (Oostende, Gent, Ronse, Ieper,...), Parijs, Nederland.


Carlos Eggermont was kunsthandelaar, verkoper van design meubelen, autodidact binnenhuisarchitect maar vooral gepassioneerd kunstschilder. Zijn werken zijn van een ruwheid die doen denken aan bepaalde oervoorstellingen. Er wordt nooit helemaal afstand genomen van de humane primaat: dierlijk in onze driften, impulsen, instincten en menselijk in ons zijn en onze verschijning/onze schijn. Uitzonderingen hierop zijn de schilderijen met geometrische inslag, vlakken die voortvloeien uit de architectuurontwerpen. De hoofdmoot van Eggermonts oeuvre is vrij donker van inslag. Hij heeft geen kleur nodig om zijn verhaal te vertellen of om zijn werk tot leven te wekken. Hij is echter niet gekant tegen kleur. Het bewijs hiervan is dat voornamelijk in zijn recenter werk hier en daar kleur opduikt.

Hugo De Leener, ° in 1954 in Oostende


Woon- en werkplaats: Asper-Gavere
Opleidingen: Academie voor Schone Kunsten in Brugge, Koninklijke Academie Schone Kunsten in Gent
Tentoonstellingen: Amsterdam, Keulen, Schotland, Sint-Petersburg, Italë, Londen.

Hugo De Leener is een atypisch kunstenaar.
De tekeningen in zijn boeken groeien langzaam. Hugo flaneert door de straten van Brussel, Gent en andere steden. Hij ziet en denkt. Tijdens zijn treinritten geeft hij de eerste vluchtige aanzet en thuis schrijft, tekent, rolt, schildert, drukt, perforeert, plakt,... hij verder op een intuïtieve manier tot de compositie hem overtuigt. Zijn schriftuur, wezenlijk onderdeel van zijn tekeningen, evoceert een eindeloos universum en onthult een enorme verbeelding.
Hugo’s tekeningen staan los van zijn objecten. Hij transformeert het nederigste materiaal in objecten met een diepe poëtische schoonheid. De toeschouwer krijgt alle ruimte om het breed kader van betekenissen al dan niet zelf in te vullen.
Zijn installaties en assemblages betoveren de toeschouwer met hun intrigerende eenvoud. De aandachtige kijker ontwaart de subtiele humoristische noot die in sommige werken zit. Men zou kunnen zeggen dat zijn werk aanleunt bij de 'arte povera' maar ‘poëtisch minimalisme’ is een betere term.

(finished) Tentoonstelling: Merab Surviladze - Shadows

Merab Surviladze werd geboren in 1965 in Tbilissi (Georgië).

Als we terugblikken naar de oorspronkelijke manier van werken van Merab, heeft zijn schilderkunst door de jaren heen in geestelijk en fysiek opzicht ingrijpende veranderingen ondergaan.

Synchroon met tijd en ruimte voegde Merab een nieuwe dimensie toe aan zijn werken in de vorm van handgemaakte acrylfiguurtjes. Deze toevoeging stelt de kunstenaar enerzijds in staat om de technische grenzen van zijn kunst te verleggen. Anderzijds creëert hij hierdoor de originele versie van abstracte, expressieve schilderkunst die conceptueel gebaseerd is op de metafoor van schaduw en de artistiek-filosofische lezing ervan.

Schaduwvormen staan volgens Merab voor spanningen, het verstoren van tonaliteiten en ze geven diepte die anders gemist zou worden. Het lijkt erop dat hij vragen stelt over het fenomeen schaduw.

Merab besloot zichzelf in de kleur van de schaduw te positioneren. Hij besteed geen aandacht aan de oorsprong, de taal, de huidskleur of zelfs de plaats. In de schaduw zijn we allemaal vrij om onszelf te zijn.

Merab slaagt erin een beeld van écht drama weer te geven. Door ruimtes, lichamen en schaduwen te synthetiseren raakt hij existentiële problemen - levens die bestaan ​​in een staat van onbekende regelmaat. Merab wil een ruimte laten zien die echt is, maar heeft een speciale manier nodig om het duidelijk te maken.

(finished) Arne Quinze - Flamboyant

Arne Quinze werd geboren in 1971 in Gent. Hij is een hedendaagse, conceptuele kunstenaar, schilder en beeldhouwer. Zijn werk is veelomvattend: van kleine tekeningen en schilderijen tot middelgrote sculpturen tot massieve installaties. Tijdens zijn vroege carrière (de jaren tachtig) was hij graffitikunstenaar. Hij zette altijd vraagtekens bij de rol van onze steden waardoor hij mogelijkheden onderzocht om de steden te laten fungeren als openluchtmusea. Zijn werk evolueerde snel van Street Art naar Public Art met terugkerende thema's als sociale interactie, verstedelijking en diversiteit. Hij werd in 2006 bekend als kunstenaar door het plaatsen van Uchronia, een houten constructie van 30 m hoog en 60 m breed op het Burning Man-festival in de woestijn van Nevada, VS.

De internationaal befaamde Arne Quinze is synoniem geworden voor monumentale installaties over de hele wereld maar zijn oeuvre omvat ook schilderijen, kleinere sculpturen en lichtinstallaties. Hij is mede-oprichter en directeur van het Quinze & Milan-kantoor dat meubels commercialiseert en architecturale projecten ontwikkelt. Zijn installaties zijn gebouwd om reacties uit te lokken en in te grijpen in het dagelijks leven van voorbijgangers die met zijn sculpturen worden geconfronteerd.

(finished) Jean Boghossian - Dreamy

Jean Boghossian werd geboren in 1949 in Aleppo (Syrië). Hij is een multidisciplinaire en abstracte kunstenaar wiens latere werken allemaal, in wisselende verhoudingen, sporen van verbranding vertonen. Ondanks een invasief en eerder gewelddadig medium (vuur) en een vrijwillige beschadiging, is Boghossian continu op zoek naar harmonie. Bewust dat de chaotische beweging van vlammen en rook nooit volledig getemd kunnen worden, gaat de kunstenaar bewust mee in hun wilde dans tot hij beslist het procedé stop te zetten wanneer hij voelt dat het juiste evenwicht gevonden is. Geboren in een familie van juweliers, werkte de jonge Boghossian voor de zaak terwijl hij parallel Economie en Sociologie studeerde aan de Saint-Joseph-universiteit in Beiroet. Door de Libanese burgeroorlog in 1975 verliet Boghossian noodgedwongen het land en vestigde hij zich in België. Meer dan 30 jaar geleden besloot Boghossian zich in te schrijven in de Kunstacademie van Bosvoorde in Brussel. In 1992 richtte hij, samen met zijn broer en vader, de Boghossian-stichting op. Zijn kunst, die sinds meer dan tien jaar evolueerde naar de abstractie, roept een hedendaagse Zero-beweging en Fluxus op, al behoort Boghossian tot geen enkele gekende beweging of school. Boghossian bewerkte media zoals canvas, papier, boeken en plastiek met vuur dat bij momenten patronen van perforatie liet verschijnen. Naast de vlam gebruikt Boghossian verschillende media zoals waterverf, houtskool, olie, pigmenten en acrylverf en verschillende technieken zoals plooien, afscheuren, collage. Zijn beeldhouwwerken maakt Boghossian uit hout, polystyreen, klei, marmer of brons, waarvan hij sommigen op hun beurt prikkelt met vuur. Jean Boghossian heeft deelgenomen aan recente tentoonstellingen: Avenue Louise, Brussels (2021), Wilford X (2020), BRAFA, Boon Gallery (2020), Wooyang Museum of Contemporary Arts, Korea (2019- 2020), Museum und Park Kalkriese Germany (2019-2020), United Nations Office, Geneva (2019), Galerie Tanit, Munich (2019), Galerie Valérie Bach, Brussels (2018), Galerie Pièce Unique, Paris (2018), German Bundestag, Berlin (2018), Cardi Gallery, London (2018), Museum Ground, Republic of Korea (2018), L’Orient Le Jour building, Beirut (2018), the National Gallery of Armenia, Yerevan (2018), Frieze New York, Cardi Gallery (2018), Art Monte-Carlo, Cardi Gallery (2018), Ayyam Gallery, Dubai (2018), Armenian Center of Contemporary Experimental Art, Yerevan (2017, 2007), 57th Venice Biennale (2017), Musée d’Ixelles, Brussels (2017), Beirut Exhibition Center, Beirut (2015, 2011), Fondazione Palazzo Albizzini Collection Burri, Città di Castello, Italy (2015), Museo Archeologico di Atina e della Valle di Comino, Atina (2015), Villa Empain, Brussels (2014), Art Abu Dhabi, Saleh Barakat Gallery (2013), Youngeun Museum of Contemporary Art, Republic of Korea (2012)

(finished) Dae Mee - Almost eternity

Dae Mee Van der Haegen is gepassioneerd door de schoonheid van bloemen. Als Belgische kunstenares van Koreaanse afkomst wilde ze de bloemen invriezen en daardoor eeuwig maken. Vertrekkend van bestaande bloemen die uiteindelijk de originele vorm van haar werk zullen bepalen, verandert Dae Mee de bloemen door ze te vormen en kleuren naar haar eigen wens. Hiervoor gebruikt ze een door haar ontwikkeld uniek proces en ver wijst ze naar Egyptische mummies.

Dit resulteert in 'een renaissance van de bloem'…

(finished) Arne Quinze’s Lupine Flower

In samenwerking met Arne Quinze en de Floraliën heeft Coutre de eer om tijdelijk één van de Lupine sculpturen van Quinze tentoon te stellen op de Kouter. Het grote werk is te bezichtigen vanaf 22/4. Er zijn meerdere sculpturen van andere formaten te bezichtigen in de artspace van Coutre M.A.M. Op 22/4 is iedereen welkom vanaf 17u voor een receptie en bezichtiging.