Art space

Coutre M.A.M.

Met de enthousiaste medewerking van een aantal artiesten, privéverzamelaars 
en galerijhouders brengen we unieke en gevarieerde kunstwerken (schilderij, sculptuur, design, photo, meubels) in Coutre. Rondom gekende en erkende kunstenaars, tonen wij ook jong talent…

Ontdek werk van o.a. Arne Quinze, Jean Boghossian, Ron Arad, P. Reinoso, V. Muniz, Panamarenko, Valérie Belin, Lenny Vervaecke, C. Valverde en B. Venet, maar ook verzamelobjecten van Hergé (Kuifje). Alle werken zijn te koop.

De galerij is open van woensdag tot en met zondag inclusief en van 12:00 tot 17:00 of op afspraak.

Home

 

Arne Quinze - het flamboyante

Geboren in 1971 in Gent, België. Hedendaags conceptueel kunstenaar, schilder en beeldhouwer. Zijn werk omvat alles van kleine tekeningen en schilderijen, middelgrote sculpturen tot massieve installaties. Zijn vroege carrière in de jaren tachtig was als graffitikunstenaar. Hij zette altijd vraagtekens bij de rol van onze steden en begon zijn zoektocht naar steden om openluchtmusea te worden. Zijn werk evolueerde snel van Street Art naar Public Art met terugkerende thema's als sociale interactie, verstedelijking en diversiteit. Hij werd in 2006 bekend als kunstenaar door het plaatsen van Uchronia, een houten constructie van 30 m hoog en 60 m breed, op het Burning Man-festival in de woestijn van Nevada, VS. De internationaal befaamde Arne Quinze is synoniem geworden voor monumentale installaties over de hele wereld, maar zijn oeuvre omvat ook schilderijen, kleinere sculpturen en lichtinstallaties. Hij is mede-oprichter en directeur van het Quinze & Milan-kantoor, dat meubels commercialiseert en architecturale projecten ontwikkelt. Zijn installaties zijn gebouwd om reacties uit te lokken en in te grijpen in het dagelijks leven van voorbijgangers die met zijn sculpturen worden geconfronteerd.

 

Jean Boghossian - het dromige

Geboren in 1949 in Aleppo. Jean Boghossian is een multidisciplinaire en abstracte kunstenaar wiens latere werken allemaal, in wisselende verhoudingen, sporen van verbranding vertonen. Ondanks een invasief en eerder gewelddadig medium (vuur) en een vrijwillige beschadiging, is Boghossian continu op zoek naar harmonie. Bewust dat de chaotische beweging van vlammen en rook nooit volledig getemd kunnen worden, gaat de kunstenaar bewust mee in hun wilde dans tot hij beslist het procedé stop te zetten, wanneer hij voelt dat het juiste evenwicht gevonden is. Geboren in een familie juweliers, werkte de jonge Boghossian voor de zaak terwijl hij parallel Economie en Sociologie studeerde aan de Saint-Josephuniversiteit in Beiroet. Door de Libanese burgeroorlog in 1975 verliet Boghossian noodgedwongen het land en vestigde hij zich in België. Meer dan 30 jaar geleden besloot Boghossian zich in te schrijven in de Kunstacademie van Bosvoorde in Brussel. In 1992 richtte hij, samen met zijn broer en vader, de Boghossian-stichting op. Zijn kunst, die sinds meer dan tien jaar evolueerde naar de abstractie, roept een hedendaagse Zero-beweging en Fluxus op, al behoort Boghossian tot geen enkele gekende beweging of school. Boghossian bewerkte media zoals canvas, papier, boeken en plastiek met de vlam, die bij momenten patronen van perforatie lieten verschijnen. Naast de vlam gebruikt Boghossian verschillende media zoals waterverf, houtskool, olie, pigmenten en acrylverf, en verschillende technieken zoals plooien, afscheuren, collage. Zijn beeldhouwwerken maakt Boghossian uit hout, polystyreen, klei, marmer of brons, waarvan hij sommigen op hun beurt prikkelt met vuur. Jean Boghossian heeft deelgenomen aan recente tentoonstellingen : Avenue Louise, Brussels (2021), Wilford X (2020), BRAFA, Boon Gallery (2020), Wooyang Museum of Contemporary Arts, Korea (2019- 2020), Museum und Park Kalkriese Germany (2019-2020), United Nations Office, Geneva (2019), Galerie Tanit, Munich (2019), Galerie Valérie Bach, Brussels (2018), Galerie Pièce Unique, Paris (2018), German Bundestag, Berlin (2018), Cardi Gallery, London (2018), Museum Ground, Republic of Korea (2018), L’Orient Le Jour building, Beirut (2018), the National Gallery of Armenia, Yerevan (2018), Frieze New York, Cardi Gallery (2018), Art Monte-Carlo, Cardi Gallery (2018), Ayyam Gallery, Dubai (2018), Armenian Center of Contemporary Experimental Art, Yerevan (2017, 2007), 57th Venice Biennale (2017), Musée d’Ixelles, Brussels (2017), Beirut Exhibition Center, Beirut (2015, 2011), Fondazione Palazzo Albizzini Collection Burri, Città di Castello, Italy (2015), Museo Archeologico di Atina e della Valle di Comino, Atina (2015), Villa Empain, Brussels (2014), Art Abu Dhabi, Saleh Barakat Gallery (2013), Youngeun Museum of Contemporary Art, Republic of Korea (2012)

 

Dae Mee - het bijna eeuwige

Omdat ze de bloemen prachtig vindt, gepassioneerd is door de schoonheid van bloemen, wilde Dae Mee Van der Haegen, Belgische kunstenaar van Koreaanse afkomst, ze invriezen en wat meer eeuwig maken. Vertrekken van bestaande bloemen die uiteindelijk de originele vorm zal bepalen, volgens een door haar ontwikkeld uniek proces verandert Dae Mee, als Egyptische mummies, de bloemen om ze te kleuren en te componeren naar haar wensen.

Een Renaissance van de bloem…

 

Arne Quinze’s Lupine Flower

In samenwerking met Arne Quinze en de Floraliën heeft Coutre de eer om tijdelijk een van de Lupine sculpturen van Quinze tentoon te stellen op de Kouter. Het grote werk is te bezichtigen vanaf 22/4, er zullen ook meerdere sculpturen van andere formaten te bezichtigen zijn in artspace Coutre M.A.M. Op 22/4 is men welkom vanaf 17u voor een receptie en bezichtiging.